Forsiden
12.01.2021 12:00
Er du redaktør eller utgiver med journalistiske ambisjoner for din publikasjon, men mangler faglige og troverdige ressurser til å nå målet?
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av Magne Otterdal (@otterfot)
De siste årene har OBM opplevd et styrket samarbeid med flere redaktører i fagpressen om journalistikk innenfor arbeidsliv, næringsliv, politikk og økonomi. Samarbeidet med eksempelvis Finansfokus, som er Finansforbundets medlemsblad, bidro til reportasjer som høstet heder og ære med Fagpressens innertierpris for 2019.
– Erfaringene med å være en redaksjon til leie er absolutt positive. Vi får jobbe med spennende journalistiske oppgaver og utfordringer, mens de respektive redaktørene får tilgang til et knippe erfarne pressefolk som effektivt løser innholdsbehovet på en etterrettelig og troverdig måte, sier OBM-redaktør Otterdal.
Ifølge OBM-redaktøren er det journalistikk dette handler om. Poenget med OBM er å utvikle en journalistisk nisje innenfor økonomi, næringsliv, arbeidsliv og politikk som kan levere alt fra enkeltsaker til større graveprosjekter, til journalistiske publikasjoner som driver i henhold til Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.
– I stedet for å holde styr på mange frilansere med vekslende leverings- og gjennomføringsevne, kan OBM sammenlignes med en reportasjeavdeling i en ordinær redaksjon. Vi blir enige med utgiver og redaktør om en reportasjeliste, og leverer komplette artikler, foto, illustrasjoner mv til deadline, sier Otterdal.
En håndfull kolleger som sverger til "en gang journalist, alltid journalist" utgjør kjerneteamet i OBM, mange er veteraner med samlet et par hundre års erfaring fra journalistikk, redaksjonell virksomhet og publisering i de viktigste av landets etablerte nyhetskanaler som Dagens Næringsliv, NRK, VG, TV2, TU mfl.
Merittlisten fra de siste årenes journalistiske virksomhet spenner fra papir- og nettinnhold til multimedial formidling, som strømming og videoproduksjon. OBM er kjernen et voksende økosystem av innovative journalister og andre mediefolk.
Se dette innlegget på InstagramEt innlegg delt av Oslo Business Memo (@oslobusinessmemo)
– Vi anser oss som et multimediateam, og vi bidrar med journalistikk og formidling i samarbeid med eksterne oppdragsgivere. Det gjør vi på flere områder, som live videoproduksjon, mobiljournalistikk, foto, journalistisk artikkelproduksjon mv. I tillegg til Oslo Business Memos nett- og papirutgaver har vi utviklet og gjennomført prosjektbaserte magasiner og rapporter.
I vårt nettverk av journalistiske og publisistiske bidragsytere, har vi sterk kompetanse og innsikt i hvordan skape godt stoff av problemstillinger i arbeids- og næringsliv, økonomi og politikk. Dette er ikke minst sammenfallende med publisering på Oslo Business Memos egne flater siden 2010.
For ytterligere informasjon, kontakt Alex Golovin, markedsansvarlig for Oslo Business Memo, på telefon 939 74 220 eller på epost alexey@obm.no
(Oppdatert januar 2021)